De hamvraag voor creatievelingen: Is digitaal drukken net zo goed als offsetdrukken?

Certificeringen zorgen voor zekerheid bij het drukresultaat

Lange tijd was het een belangrijke kwestie bij reclamebureaus en agenturen: is productie in digitale druk hoogwaardig genoeg voor onze projecten? Offsetdruk gold in het verleden zonder uitzondering als hoogwaardiger. Maar het digitaal drukken is verbeterd. Dankzij certificeringen zijn de resultaten zelfs voor professionals niet meer te onderscheiden.

Marketing- en reclamedeskundigen plaatsen tegenwoordig geen orders meer voor miljoenen stuks, wanneer ze drukwerk bestellen. In plaats daarvan worden de winkelwagens van de Onlineprinters-klanten gevuld met kleinere oplagen, en indien noodzakelijk wordt er op het laatste moment nabesteld. „Sinds de opmars van het internet verwacht men een zeer hoge mate van actualiteit van alle informatiemedia, drukwerk vormt hierop geen uitzondering. Dat heeft gevolgen voor het bestelgedrag van onze klanten, die online 24 uur per dag visitekaartjes, flyers, brochures of relatiegeschenken bestellen, ook in zeer kleine oplagen. Het rendabel produceren van kleine oplagen, zonder in te leveren op kwaliteit is onze grootste uitdaging, zegt Roland Keppler, CEO van de in heel Europa opererende Onlineprinters-groep.

De onderneming waarborgt hoge kwaliteitsstandaards voor offset drukken, voor afwerking en nu ook voor digitaal drukken.

Drievoudig kwaliteitsgecertificeerd

Digitaal drukken wordt steeds belangrijker

Het machinepark van Onlineprinters bevat zowel machines voor offsetdruk als voor digitale druk, waarbij het digitaal drukken duidelijk aan populariteit heeft gewonnen. Ondertussen produceert Onlineprinters bijna 25 procent van alle orders in digitale druk, in 2014 bedroeg dat aandeel nog vijf procent. De investeringen in het digitaal drukken zijn de laatste jaren gestegen. „Industriële machines voor digitale druk kosten makkelijk een bedrag van zeven cijfers en zijn ongeveer zo groot als een personenbus. Dat is niet alleen qua afmetingen onvergelijkbaar met een conventionele kantoorprinter, die men zich vaak inbeeldt bij digitaal drukken. Ook het resultaat is natuurlijk anders“, legt Onlineprinters-CEO Keppler uit. De onderneming kan in heel Europa als eerste driedubbele kwaliteitscontrole garanderen: certificeringen voor offsetdruk (ISO 12647-2) en afwerking (ISO 16762) en nu ook voor digitale druk (ISO 15311). Voor deze laatste productiemethode vond onlangs de certificering op basis van de norm voor digitaal drukken conform de ProcessStandard Digital (PSD) plaats.

Uniek in heel Europa: driedubbele kwaliteit

Bij de PSD-certificering moet onder andere het drukresultaat overeenkomen met de normen van ISO-druk- en testvoorwaarden doorstaan: afwijkingen worden geanalyseerd met een moderne, genormeerde meettechniek. „De metingen zijn bedoeld om processen te optimaliseren en kwaliteit te waarborgen. Ze correleren goed met de waarneming van het menselijk oog“, legt Thomas M. Schnitzler van de firma CtP & Print QualityControl uit. De Fogra-expert voor digitaal drukken vervolgt: „Tegenwoordig is het zelfs voor een professional bijna onmogelijk om de verschillen tussen offsetdruk en digitale druk te zien met het blote oog. De kwaliteit van beide drukmethoden is even hoogwaardig, wanneer de processen optimaal op elkaar afgestemd en gecertificeerd worden, zoals Onlineprinters bij Onlineprinters het geval is. Mijn visuele en meettechnische beoordelingen van het digitale drukresultaat bereikten het best mogelijke PSD-kwaliteitsniveau bij de PSD-certificering.“

In juni 2019 ontving Onlineprinters het PSD-keurmerk voor digitaal drukken conform de eisen van de ProcessStandard Digital. Het daarbij behorende kwaliteitsmanagement betreft alle kwaliteit waarborgende en georganiseerde maatregelen op het gebied van digitaal drukken, die bedoeld zijn om producten, processen of diensten te verbeteren. „Wanneer men online gedrukte producten koopt, moet men erop kunnen vertrouwen dat de kwaliteit naar behoren is. Bij Onlineprinters kunnen wij dat garanderen“, aldus CEO Roland Keppler.