Record in het jubileumjaar: 3,2 miljard gedrukte producten geproduceerd

Onlineprinters viert 15 jaar e-commerce

De Onlineprinters-groep viert haar 15e verjaardag met een record: De onderneming die werd opgericht vanuit een door een familie geleide drukkerij en vandaag de dag een van de toonaangevende onlinedrukkerijen van Europa is, vervaardigde het afgelopen boekjaar meer dan 3,2 miljard individuele gedrukte producten en zette meer dan 200 miljoen euro om. Meer dan één miljoen zakelijke klanten deden sinds de oprichting online inkopen bij de onderneming. De onderneming ziet toekomst in datagedreven marketing en "one-stop-shopping".

„In het begin waren wij een drukkerij die aan e-commerce deed, tegenwoordig zijn wij een e-commerce-onderneming die drukt“, zo vat dr. Michael Fries, CEO van Onlineprinters, het transformatieproces van het bedrijf samen. „Onlineprinters was een van de eerste onlineshops voor drukwerk in Europa, en als enige van de grote onlinedrukkerijen kwamen wij voort uit een ambachtelijk georiënteerd drukbedrijf. Daarbij hebben wij een behoorlijk ingrijpende verandering doorgemaakt: van nul naar honderd procent online.“

15 jaar geleden werd de onlinedrukkerij Onlineprinters opgericht. Als startpunt daarvan geldt de launch van de Duitse onlineshop. Tegenwoordig levert de onderneming aan meer dan één miljoen klanten in 30 landen van Europa.

15 jaar Onlineprinters

Consequente internationalisering

In dezelfde periode is de onlinedrukkerij continu gegroeid en heeft met succes vaart gezet achter de internationalisering. Sinds 2008 verkocht het bedrijf zijn gedrukte producten onder het merk Onlineprinters in 30 landen – het aandeel van de omzet uit andere Europese markten is daardoor voortdurend gegroeid. In 2017 nam de dienstverlener van onlinedrukwerk de Britse marktleider Solopress over, en in januari 2018 volgde de overname van de Deense onlinedrukker LaserTryk, die marktleider in Scandinavië is. „Dankzij deze consequente internationaliseringsstrategie behoort de Onlineprinters-groep tegenwoordig tot de top 3 van onlinedrukkerijen in Europa en is uitstekend toegerust,“ vertelt Christian Würst, CCO van de Onlineprinters-groep. „Ook als werkgever zijn wij heel geliefd en hebben ondertussen meer dan 1.500 goed opgeleide medewerkers in dienst in Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Polen. En wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe talenten. Wij bieden sinds enkele jaren onlinemarketing-traineeships aan, die zeer in trek zijn.“

Digitaal platform

„Wij hebben de verwoestende kracht van de digitalisering met succes benut“, benadrukken Fries en Würst. „Want wij hebben de structurele en culturele verandering binnen de onderneming actief bespoedigd en daarmee onze concurrentiepositie veiliggesteld. Wij houden ons voortdurend bezig met innovaties, analyseren markten en onze gegevens en proberen nieuwe technologieën uit. Hierdoor kunnen wij klanten gericht bereiken, bijvoorbeeld met geoptimaliseerde marketingmaatregelen.“

Een belangrijk deel van dit continue verbeteringsproces is de weg van een businessmodel, waarbij het product centraal staat, naar één waarbij de focus op de consument ligt. „Een webshop die alleen wordt gebruikt als digitaal verkoopkanaal voor de eigen producten, heeft z'n tijd gehad“, benadrukt dr. Michael Fries. „Juist in het B2B-segment moeten klanten een echte meerwaarde krijgen die verder reikt dan alleen maar het kopen van een product“, vult Fries aan. Daarom verloopt de ontwikkeling bij Onlineprinters momenteel van de shop naar een digitaal platform. Dit verbindt marketing, verkoop en services met elkaar, en biedt de klant veel meer dan alleen het kopen van een gedrukt product met een enkele muisklik. Dankzij intelligent verbonden gegevens ontvangen zij nauwkeurig afgestemde voorstellen voor andere producten en services, die hun portfolio prima aanvullen. „Wij nemen, zoals bedoeld in het uitgangspunt van one-stop-shopping, steeds meer producten in ons assortiment op, en zijn daarmee een complete aanbieder voor printreclame“, aldus CCO Christian Würst.