Vakantiegroeten van de familie, grappige spreuken uit de boekwinkel of de nieuwste postaandacht uit uw favoriete winkel: postkaarten zijn een echt allround talent en even interessant voor privé- als voor zakelijke doeleinden. Wij laten u zien waarom de kaarten nog steeds trendy zijn.

We komen de postkaart tegen in een grote verscheidenheid aan vormen en kleuren. Klassiek in DIN A6 of DIN lang, met reismotieven of ongewone illustraties en spreuken. De kaarten zijn net zo divers als hun routes naar ons toe en de mensen van wie we de berichten ontvangen. Reden genoeg om de 150-jarige geschiedenis van postkaarten eens nader te bekijken. Daarbij werpen we een allegorische blik op particuliere brievenbussen, maar ook op de mogelijke toepassingen van postkaarten in marketing.

Inhoudsopgave

De geschiedenis van postkaarten

Al in 1777, volgens Worldpostcarddyay.com, zou een graveur in Parijs wenskaarten hebben aangeboden om per post te versturen. Blijkbaar was de tijd daar echter nog niet rijp voor. Degenen die zich de kaarten konden veroorloven, stoorden zich aan het gebrek aan enveloppen. De bedienden zouden de teksten eerder hebben kunnen lezen dan de eigenlijke geadresseerde.

Première in Oostenrijk

De eerste postkaart met een vorm die lijkt op die van vandaag werd verstuurd door de openbare postdienst in Oostenrijk op 1 oktober 1869 (bron: Fortunapost.com). De kaart had het adres aan de ene kant en een bericht aan de andere kant, maar geen afbeelding. Het werd toen een “correspondentiekaart” genoemd.

Internationale verzending

In het begin konden de kaarten alleen binnen het eigen land verstuurd worden. Bilaterale overeenkomsten maakten het ook mogelijk om kaarten uit te wisselen met individuele andere landen. Met de oprichting van de Algemene Postvereniging (later de Wereldpostvereniging) in 1874 werd er een standaard posttarief vastgesteld en werd het gemakkelijker om kaarten naar het buitenland te versturen. Vanaf dat moment vonden postkaarten hun weg door heel Europa.

Eerst met foto’s

In Duitsland gaf de Post in 1872 haar drukmonopolie op. Daarom mochten particuliere bedrijven postkaarten produceren. Dit was de eerste keer dat er afbeeldingen op de voorkant van kaarten verschenen. Toen efficiënte chromolithografie populair werd, werden veel postkaarten in Duitsland gedrukt – vaak met de toevoeging “Gruss aus” (groeten van).

Overigens was een van de populairste motieven aan het einde van de 19e eeuw de Eiffeltoren. Voor zijn première op de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs ontwierp graveur Charles Libonis postkaarten met afbeeldingen van het monument. Bezoekers konden de kaarten direct vanaf de Eiffeltoren versturen.

Postkaarten hebben een lange geschiedenis

Nieuwe vorm

Meer dan 30 jaar lang was de voorkant van de postkaart bestemd voor de tekst en de achterkant uitsluitend voor het adres. Dus als er een fotomotief op de voorkant stond, moesten de schrijvers hun teksten eromheen plaatsen.

Pas aan het begin van de 20e eeuw kreeg de kaart zijn huidige indeling: tekst en adres naast elkaar op de achterkant, de voorkant vrij vorm te geven. Deze indeling maakte langere teksten mogelijk, hoewel de kaarten steeds meer illustraties en afbeeldingen bevatten. Deze nieuwe vorm werd in 1902 in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd, in 1904 in Frankrijk, in 1905 in Duitsland en in 1907 in de VS.

Postkaarten vandaag

Ondertussen kijkt de postkaart terug op een geschiedenis van meer dan 150 jaar. Het beleefde zijn beste tijden tussen 1885 en het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918, in die tijd werden er jaarlijks miljarden postkaarten verstuurd.

Ter gelegenheid van de 150e verjaardag publiceerde Eurostat cijfers over de productie. Volgens deze cijfers werden er in 2019 bijna 60 miljoen postkaarten gedrukt in de Europese Unie. Zweden staat op de eerste plaats met een aandeel van 24 procent, gevolgd door Duitsland (23 procent) en Spanje met 20 procent. Europeanen versturen de meeste postkaarten in de zomermaanden juni tot augustus.

 

Postkaarten in privé

Ondanks boodschappers en sociale mediaplatforms: Postkaarten met hun lange geschiedenis worden nog steeds gebruikt – en voornamelijk in de volgende functies.

Vakantiegroeten

Voor velen is het sturen van een Postkaart naar geliefden thuis nog steeds een deel van de vakantie-ervaring. Een digitale groet is veel sneller te versturen, maar heeft niet dezelfde waarde. Vooral de grootouders en de jongere generatie kiezen graag voor de gedrukte kaart.

Verjaardagskaarten

Verjaardagskaarten staan op de eerste plaats, op de voet gevolgd door kerstkaarten. Paasgroeten, nieuwjaarswensen en felicitaties voor privé-aangelegenheden zoals bruiloften, jubilea, verhuizingen, herstel enz. vallen ook in deze categorie.

Uitnodigingen

Uitnodigingen voor grote feesten zoals een verjaardag of een bruiloft worden meestal niet gewoon per post of e-mail verstuurd. Een mooie uitnodigingskaart is meer op zijn plaats. In de meeste gevallen komt deze echter niet aan bij de ontvanger als een open leesbare postkaart. In plaats daarvan wordt de postkaart (of een elegante flipkaart) in een envelop gestopt en wordt deze dus als brief beschouwd.

De zogenaamde save-the-date kaart belandt daarentegen vaak in de vorm van een postkaart in de brievenbus van de genodigden.

Save-the-Date-postkaart  width=

Voor het ontwerp van onze postkaarten gebruikten we een achtergrond van Fotolia, onze neutrale sjabloon voor de achterkant van de postkaart en het gratis brush-lettertype “Selima”.

Andere functies

Sommige postkaarten krijgen een plaats als decoratieve objecten: coole kaarten met een grappig gezegde, kunstkaarten, kaarten met ongewone of bijzonder mooie motieven. Ze hangen op de koelkast, op het prikbord en in sommige gevallen zelfs ingelijst aan de muur. Zulke postkaarten zijn ook goede bookmarks. En de postkaarten kunnen ook worden opgestuurd – gewoon naar een geliefde.

5 toepassingen voor postkaarten in marketing

Postkaarten, met hun meer dan 150 jaar oude geschiedenis, zijn niet alleen een populair medium in de privésfeer. Het gedrukte medium is ook ideaal voor marketingdoeleinden:

1. Postkaarten als mailing

Het hoeft niet altijd de klassieke reclamebrief te zijn. Speciale campagnes voor klantenwerving, klantenbinding of klantenherstel kunnen ook met postkaarten verstuurd worden. Terwijl reclamebrieven vaak verloren gaan in de interne post, springen postkaarten – vooral in speciale formaten – eruit. Leuk effect: De postkaarten kunnen tegelijkertijd als antwoordelement worden gebruikt.

2. Freecards in de omgeving van de doelgroep

Freecards, d.w.z. gratis postkaarten, zijn verkrijgbaar om mee te nemen op openbare plaatsen zoals pubs, restaurants of bars. Maar gratis ansichtkaarten zijn ook steeds weer te vinden op hogescholen en universiteiten of op beurzen. Het bijzondere aan de kaarten is dat ze op het eerste gezicht niet als reclame worden gezien. Door hun creatieve ontwerp worden de kaarten meestal zichtbaar neergelegd, zoals hierboven vermeld, zodat ze en dus het merk erachter altijd aanwezig zijn.

without_back_OP-postkaarten

3. Postkaarten als advertentie-element

Hebt u wel eens door een tijdschrift gebladerd en een postkaart gezien – los of vastgeplakt op een advertentie? Dan bent u “Voeg een kaart toe”-postkaarten tegengekomen, d.w.z. postkaarten die tijdens de tijdschriftproductie op de advertentie kunnen worden geplakt en door de lezer kunnen worden losgemaakt. Of op “See and Write” postkaarten, die, in tegenstelling tot de “Add a card” exemplaren, afzonderlijk worden ingeplakt. Een andere populaire variatie zijn insteekkaarten die voor de advertentie geniet worden.

4. Briefkaartstickers

Ook een populair medium in de marketingmix zijn ansichtkaartstickers. Op het eerste gezicht moeilijk te onderscheiden van de klassieke tegenhanger, kan de voorkant eraf worden getrokken en op een voorwerp worden geplakt. De achterkant is beschikbaar voor uw persoonlijke groet. Fancy stickers voor laptops en aktetassen zijn bijvoorbeeld bijzonder effectief voor reclame.

Onze tip:Als u de postkaart zelf niet als antwoordelement wilt gebruiken, plan dan een link naar uw website, bijvoorbeeld via QR-code, in het ontwerp. Postkaartcampagnes kunnen ook prachtig worden gecombineerd met andere media: Wat dacht u bijvoorbeeld van een bijpassende poster?

5. Guerrillamarketing met postkaarten

Guerrillamarketing is een zeer moderne vorm van marketing die een verrassingseffect als doel heeft en een hoog aandachtsniveau nastreeft. Postkaarten als guerrillamarketingmaatregel worden uitgedeeld of verzonden en zijn vooral bedoeld om het afgebeelde onderwerp in het gesprek te brengen, zodat de ontvanger actief op zoek gaat naar meer informatie.

Creëer uw eigen postkaarten met een verhaal

U kunt zelf mooie postkaarten ontwerpen, zelfs als u geen diploma in grafisch ontwerp hebt. Onze online ontwerptool maakt het u gemakkelijk om creatief aan de slag te gaan:

online postkaarten ontwerpen

U kunt kiezen uit verschillende lay-outsjablonen, kleuren en lettertypen en uw eigen afbeeldingen, teksten en logo uploaden:

Poskarten_Geschichten_online-gestalten

Als u nog steeds een geschikte foto mist, zult u zeker iets vinden in de beeldbank van Shutterstock. U kunt hun professionele foto’s gratis gebruiken voor uw ontwerp.

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 17 april 2017 en bijgewerkt in mei 2023.