Het is algemeen bekend dat ieders geld een beetje losser is dan normaal tijdens het feest van de liefde.Daarom moeten etalages zeker de aandacht trekken van het kerstgevoelige publiek. De suggesties en voorstellen in dit artikel laten zien hoe dit gedaan kan worden.

Kitscherig of modern? Objecten of displays en posters? Of al het bovenstaande? Bij het kiezen van uw etalage voor Kerstmis moet u met een aantal factoren rekening houden: Uw bedrijf en aanbod, de doelgroep, de concurrentiesituatie, trends en, heel pragmatisch, de mogelijkheden die uw etalage biedt.

Inhoudsopgave

Welke stijl voor raamdecoratie met Kerstmis?

Er zijn veel manieren om een pre-kerststemming te creëren, en wat bevalt is toegestaan. Wat echter bijna altijd averechts werkt, is een bonte mengelmoes van verschillende stijlen. In het ergste geval staat de nostalgische poppenwagen naast de metalen kerstboom met LED-lampjes. Het is daarom verstandig om een stijl of stijlen te kiezen die bij elkaar passen – en die bij uw bedrijf passen. Terwijl bijvoorbeeld in de uitgepakte winkel alleen versieringen van duurzame materialen mogelijk zijn, mag er in de computerwinkel best een beetje geknipperd worden.

Klassieke stijl

De klassieke kerststijl wordt gedomineerd door de kleuren dennengroen, rood en goud, maar er komen er hooguit twee in combinatie voor. Symbolen die vaak voorkomen zijn: mooi ingepakte cadeautjes met linten, gewone kerstballen, kerstbomen, peperkoek, hulst en sparrentakken.

Nostalgie en kitsch

 width=De grenzen zijn hier vloeiend. Nostalgisch heeft veel gemeen met de kleuren en symbolen van de klassieke stijl en verwijst voornamelijk naar de 19e eeuw. Typische voorwerpen zijn speelgoed zoals hobbelpaarden en trommels, strikken en afbeeldingen van kinderen in de kleding die toen gebruikelijk was. Of dit al kitsch is, hangt sterk af van de uitvoering.

Sommige “moderne” versies van de Kerstman en zijn verschillende helpers zijn zeker kitsch. Maar rond Kerstmis kunnen de versieringen wat kitscheriger zijn dan op andere momenten.

En dan zijn er nog de kerstboomhangers, die kitsch tot het uiterste drijven en bijna als hun eigen parodie fungeren. Deze opzichtige donuts, kerstmannen en hamburgers zijn populair bij jongere doelgroepen.

Cool en modern

Schaufensterdeko_Weihnachten_kuehlDeze stijl gebruikt ook klassieke symbolen zoals cadeautjes, strikken en kerstballen. Donkergroen, rood en goud worden hier echter bewust niet gebruikt, maar eerder koele kleuren: Blauw, zilver, wit, grijs. De favoriete materialen voor decoratie zijn glas en metaal.

Nieuwe natuurlijkheid

In de geest van duurzaamheid zijn milieuvriendelijke materialen en natuurlijke kleuren momenteel in de mode. Hiertoe behoren strosterren, origami-hangers, dennen- en sparrenappels en decoraties van hout, vilt en wol in Scandinavische chic. Omdat deze stijl een zekere terughoudendheid uitstraalt, is hij niet geschikt voor schreeuwerige accenten.

Welke promotiematerialen en decoratieve artikelen kunt u in de etalage zetten?

Zet gewoon een versierde boom in de etalage – en dat is het. Dit is natuurlijk ook mogelijk. Dit versiert de etalage voor Kerstmis. Maar om de aandacht van voorbijgangers van ver te trekken, hebt u iets meer nodig.

 width=

Scoor op afstand met posters, raambestickering, Kartonnen figuren en Walkway displays. Als klanten eenmaal voor uw winkel staan, kunnen zelfs de kleinere versieringen indruk maken: mooi gedrapeerde geschenkdozen, aantrekkelijke kerstboomlabels, een houten arrenslee, kleurrijke glazen kerstballen, enzovoort.

Maar minder is in dit geval echt meer. Overvolle etalages brengen het kerstpubliek in verwarring en zijn nauwelijks aantrekkelijk door hun willekeur. Concentreer u liever op geselecteerde decoratieve stukken die een overkoepelend concept vormen met uw reclamebord.

Deco-artikelen

Er zijn talloze decoratieve voorwerpen die kerstflair uitstralen en onze emoties aanspreken. Als ze selectief worden gebruikt, hebben ze meestal het grootste effect. Een enkele oude houten arrenslee trekt bijvoorbeeld meer aandacht dan verschillende kleine accessoires verspreid in de etalage.

U moet dus in principe beslissen of u zich op bepaalde topproducten wilt richten of gewoon een kerstsfeer wilt creëren. Het gaat hierbij niet alleen om uitgesproken kerstspullen, maar ook om een aantal puur winterse artikelen.

Voorbeelden van decoratieve artikelen met kerstsfeer:

    • Houten boom met en zonder ornamenten
    • Slingers en takken van sparrenhout, dennen- en sparrenappels, mos, hulst en maretak, kerstkransen
    • Kerstkransen
  • Kerstboomballen en andere hangers
  • Cadeaudozen
  • Koekjes en andere kerstkoekjes
  • Stars
  • Strikken (vooral in rood)
  • Kaarsen, lantaarns, lichthuisje
  • Renten, herten, reeën
  • Nostalgische arrenslee
  • Notenkraker
  • Rockend paard, trommel, teddybeer, pop
  • Bellen
  • Lichten, slingers, lichthuisjes
  • Engelen, kerstmannen
  • Sneeuwvlokken
  • Jute zakken, puntmutsen

Kerst promotiemateriaal

 width=Bijna elk promotiemateriaal kan ook voor kerstdoeleinden gebruikt worden. Ook hier is het raadzaam om u te concentreren op een paar, maar effectieve middelen. De decoratie zal harmonieus en daarom bijzonder effectief zijn als u voor alle elementen dezelfde kleuren en complementaire motieven gebruikt.

Dit alles kan worden bijgesneden om er kerstachtig uit te zien:

    • Poster: De klassieker werkt altijd. Deze is vooral handig als u buiten het huis reclame maakt voor kerstevenementen of bepaalde aanbiedingen.
    • Roll-up: Kan worden omgetoverd tot een handige draagtas om mee te nemen. Maar als kerstdecoratie zal hij waarschijnlijk eerder stationair gebruikt worden en scoort hij punten voor zijn stabiliteit. Als u een tijdloos motief kiest, kunt u de roll-up ook het volgende jaar opnieuw gebruiken. U kunt uw roll-up gemakkelijk online ontwerpen in de ONLINEPRINTERS winkel.
    • Stickers: Vloerstickers, allesstickers of raamstickers – met dit reclamemedium bent u absoluut flexibel. De vloerstickers in het bijzonder zijn geweldige kerstwegwijzers naar bijzonder goede aanbiedingen.
    • Walkway displays: Als u dat mag, lok dan mensen naar uw winkel met aandachttrekkende displays in de voetgangerszone of de gangpaden van het winkelcentrum.
  • Kartonnen stand-up: Kerstkind of kerstman op ware grootte? Valt altijd op en kan voor effectieve effecten in de winkel zorgen.
  • Toonbankdisplay: De kleine versie voor de toonbank of het schap ziet er bijzonder goed uit als het de motieven van de etalagedecoratie weerspiegelt.
  • Verpakking: Als u uw klanten voorziet van hun eigen zakjes en cadeauverpakking, is het een goed idee om ook hier het kleurenschema van de rest van de kerstdecoratie te gebruiken.
  • Strimartikelen: Gemerkt en met een kerstmotief, vullen mooie kleine artikelen de decoratie aan en dienen ze ook als cadeautjes voor klanten.
  • Kerstkaarten: Als u kaarten verstuurt, kan het kenmerkende motief uit de winkel ook hier verschijnen.

Kerstetalage – welke kleuren?

De klassiekers vuurgroen, rood en goud zijn meestal een veilige keuze. Deze kleuren zijn niet alleen kerstachtig, maar ook warm. Daarom stralen ze een huiselijk gevoel van geborgenheid en jeugdherinneringen uit. Donkergroen en rood werken vaak ook zonder een bijpassend motief. Een tafelkleed in bordeaux wordt bijvoorbeeld altijd geassocieerd met Kerstmis.

 width=

De “sneeuwkleur” wit is ook erg populair. Het kan worden gebruikt om sparrentakken en bomen te versieren en om miniatuur winterlandschappen te creëren. Daarom past wit, met zijn eerder koude uitstraling, zowel goed bij de klassieke, warme kerstkleuren als bij andere kleuren.

Kleurencombinaties van wit of zilver met turquoise, blauw, grijs en violet worden ook vaak gebruikt. Dit kan er heel nobel, maar ook stoer uitzien. De associatie met Kerstmis ontstaat alleen met bijbehorende symbolen zoals kerstballen of geschenkdozen. Hetzelfde geldt voor veranderende modekleuren. De natuurlijke kleuren die momenteel in de mode zijn, hebben daarentegen allemaal een warme uitstraling.

Maar welke kleuren zijn ideaal voor uw kerstpresentatie? Dat hangt in de eerste plaats af van wat u te bieden hebt. De klassieke kerstkleuren en de natuurlijke kleuren spreken vooral emoties aan en zijn zeer geschikt voor handgemaakt, duurzaam, waardevol, voedsel, speelgoed, boeken en gezondheidsdiensten. De koelere kleurencombinaties zijn geschikt voor het luxesegment, technologie en trendy artikelen.

Welke motieven gebruiken voor de kerstetalage?

In principe kunnen alle bovengenoemde decoratieve voorwerpen als motieven worden gebruikt. Of ze er traditioneel, kitscherig, modern of grappig uitzien hangt af van de uitvoering. Bijvoorbeeld een rendier: als het in de stijl van een poëziealbumfoto is, is het nostalgisch. Als het een foto is versierd met zilveren flikkers, is het waarschijnlijk kitsch. Als het rendier alleen gestileerd is, ziet het er cool uit. Als het een striptekening is, bij voorkeur gegarneerd met een gevatte spreuk, kan het rendier erg grappig zijn.

U moet dus nadenken over het effect dat u met uw decoratie wilt bereiken. Als de lijn eenmaal getrokken is, hoeft deze alleen nog maar consequent gevolgd te worden. Dit kan ook met afwisselende motieven die qua stijl en thema bij elkaar passen.

Naast de verschillende kerstsymbolen komen ook winterachtige motieven in aanmerking voor de decoratie: besneeuwde bergen, hutten, bomen, kerkjes en huizen bedekt met sneeuw, sneeuwpoppen, rodelende, schaatsende en skiënde kinderen.

Creëer een concept voor raamdecoratie Kerst

U hebt natuurlijk geen concept nodig voor een paar mooie decoratieve figuren in de etalage. Maar als u helemaal los wilt gaan qua kerstdecoratie, moet u wel een plan hebben.

 width=

Kerstdecoratie plannen

Er zijn drie basisoverwegingen die u vooraf moet maken: Wie wilt u hoe aanspreken? Welke middelen gaat u hiervoor gebruiken? Hoeveel geld is hiervoor beschikbaar?

De eerste vraag bepaalt samen met uw aanbod de stijl. Met de tweede overweging plant u de reclamemiddelen: alleen stickers in de etalage of ook displaystands? Geen van beide, maar wel kerstpapier en merkartikelen? Uiteindelijk zal het budget bepalen welke reclamemiddelen op de shortlist komen. Vraag vroegtijdig naar de prijzen, die vaak goedkoper zijn dan u denkt.

Gebruik gecoördineerde promotionele producten

Als u uw reclamematerialen zelf hebt (laten) ontwerpen, moet u ze allemaal dezelfde signatuur geven. Kies de overheersende kleuren, stijl en motieven. Als u bijvoorbeeld zilver en turquoise kiest voor de etalage en foto’s van kerstballen, zal een gestileerd rendier in natuurlijke kleuren eruitzien alsof het niet in de winkel thuishoort.

Met een uniforme decoratie daarentegen stuurt u uw klanten precies naar de aanbiedingen waar u ze wilt hebben. Bovendien ziet een samenhangend concept er veel aantrekkelijker uit en is het voor consumenten die geplaagd worden door pre-kerststress gemakkelijker om hun weg te vinden.

Bepaal bijpassende kleuren

 width=De kwestie van kleuren is al enigszins beperkt door het bepalen van de stijl. Nostalgische en natuurlijke dingen worden eerder geassocieerd met warme kleuren, moderne dingen met koelere kleuren. Dit betekent dus niet dat u hier koppig aan moet vasthouden. Misschien wilt u traditionele motieven gebruiken, maar tegelijkertijd uw bedrijfskleuren.

Gelukkig zijn er een paar kerstklassiekers die in bijna elke kleur gereproduceerd kunnen worden: Kerstballen, cadeautjes, strikken, kaarsen, boomversieringen en ook sommige soorten kinderspeelgoed zoals ballen en trommels. Omgekeerd kunnen moderne motieven er ook heel samenhangend uitzien in traditionele kerstkleuren.

Kies motieven

Als het budget niet meer toelaat, kan een enkel motief heel effectief worden opgevoerd: als een dominante sticker op de etalage, als display voor de ingang of als opvallende vloersticker. Als er andere reclamemedia beschikbaar zijn, kan de decoratie van buiten naar binnen worden voortgezet. Als u de kerstdecoratie ook in de volgende jaren wilt gebruiken, is het aan te raden om voor tijdloze motieven te gaan.

Er zijn verschillende bronnen voor geschikte motieven:

Online ontwerp editor met professionele gratis foto’s

Met de “Online ontwerpen” editor van Onlineprinters slaat u twee vliegen in één klap: ten eerste kunt u er gemakkelijk aangepaste ontwerpen mee maken, direct in uw browser. U kunt bijvoorbeeld drukklare kaarten, flyers, Posters en ander drukwerk.

Ten tweede bieden veel van onze producten in de online ontwerpeditor u tegelijkertijd een enorme keuze aan stockafbeeldingen van hoge kwaliteit. Want dankzij de samenwerking met het creatieve platform Shutterstock hebben klanten van Onlineprinters online ontwerp gratis toegang tot de professionele afbeeldingen.

U krijgt toegang tot meer dan 20 miljoen verschillende motieven en 70 verschillende themacollecties, die u eenvoudig in onze praktische lay-outsjablonen kunt invoegen. Er zit zeker minstens één geschikt motief bij voor uw kerstetalage.

Zo eenvoudig is het om “Online ontwerpen”:

1. selecteer product: Geef formaat, papier & Co.
2. stel sjabloon in: Klik op “Online ontwerpen” onder “Afdrukgegevens”.
3. inhoud invoegen: Logo, teksten en afbeeldingen invoegen
4. bestelling verzenden: Definitief ontwerp en bestelling bevestigen

Eigen materiaal

Misschien hebt u foto’s of afbeeldingen die met een beetje bewerking gebruikt kunnen worden voor kerstdecoratie. Denk ook aan individuele elementen en mogelijke achtergrondontwerpen.

Laat ons creëren

Als u heel specifieke ideeën hebt, kunt u uw eigen of externe grafische ontwerpers motieven volgens deze specificaties laten maken of een fotograaf inhuren voor professionele foto’s. U moet echter wel ruim van tevoren plannen. U moet echter ruim van tevoren plannen. Vooral in de aanloop naar Kerstmis hebben grafische ontwerpers het erg druk en accepteren ze geen bestellingen meer op korte termijn.

Gebruik een beeldbank

Foto’s en afbeeldingen uit een beeldbank zoals Shutterstock, Gettyimages, Fotolia en Bigstock zijn veel goedkoper.

Voor veel van onze producten in de “Ontwerp online” editor, kunt u profiteren van onze samenwerking met Shutterstock en kunt u afbeeldingen uit hun database gebruiken voor uw ontwerp; zonder extra kosten.

Over Kerstmis gesproken, er zijn ook veel afbeeldingen beschikbaar van gratis aanbieders zoals Pixabay, Pexels en Unsplash. Het zijn echter de gratis afbeeldingen die u veel ziet – mogelijk bij de concurrentie.

Installeren van kerstetalage

Uiterlijk bij het bevestigen en opzetten van al het reclamemateriaal wordt duidelijk of er te weinig of te veel is. Als de decoratie er te rommelig uitziet, kunt u gewoon iets weglaten of sommige elementen in de loop van de pre-kerstperiode steeds weer veranderen. Dit zorgt ook voor een beetje afwisseling. Als de decoratie te karig is, kunt u dit gemakkelijk compenseren met een paar bijpassende decoratieve voorwerpen.

Wanneer is de juiste tijd voor kerstdecoratie in winkels?

Het lijkt wel of de kerstversiering steeds vroeger begint, en er zijn inderdaad overijverige mensen die bijzonder vroeg beginnen. Als u niet één van hen wilt zijn, speel dan op veilig door eind november / begin december te beginnen. Het ideale startpunt: uiterlijk op de eerste Advent en op zijn vroegst na Totensonntag. Deze gedenkdag valt altijd op de laatste zondag voor de eerste advent.

Kerstversiering, maar veilig:

    • Kerstversiering buiten uw winkel staat gelijk aan buitenreclame en daarom heeft u een vergunning nodig. De beste manier om erachter te komen wat is toegestaan, is om dit aan uw lokale overheid te vragen.
    • Ben u bewust van brandgevaar: Open vuur is verboden. Als er echte kaarsen branden, doe dit dan alleen onder direct toezicht. Maar ook andere lichtbronnen kunnen brand veroorzaken door de sterke warmteontwikkeling. Gebruik daarom fairy lights en dergelijke alleen zoals bedoeld door de fabrikant en plaats ze niet in de buurt van licht ontvlambaar materiaal.
    • Veilig bevestigen:Zware decoratieve elementen moeten speciaal beveiligd worden. Dit geldt vooral voor staanders die kunnen kantelen en alles wat aan het plafond hangt.

Veilig bevestigen:

Het einde van de kerstversiering komt traditioneel op Driekoningen op 6 januari. Wie wil, kan zijn versieringen tot het einde van die kalenderweek laten staan. Wat daarna overblijft geeft de indruk van slordigheid.

Ideeën en trends voor de kerstetalage

Traditioneel en toch origineel? Moet u eigenlijk elk jaar het wiel opnieuw uitvinden? Nee, dat hoeft niet. Maar een paar ingevingen kunnen ook geen kwaad. Misschien vindt u hier één of twee suggesties:

Trend: Natuurlijkheid

 width=Zoals reeds vermeld, zijn natuurlijke kleuren en materialen in de mode. Waar nodig kunnen voornamelijk groene, bruine, rode en beige tinten worden gebruikt. Decoratieve voorwerpen zoals sparren- en dennenappels kunnen helemaal dicht bij de natuur en gratis in het bos verzameld worden.

Meer dan een trend: duurzaamheid

Minder een trend dan veel meer een richtlijn voor actie en houding: bijna geen enkel bedrijf kan nog ontsnappen aan het idee van duurzaamheid. Zelfs degenen die geen decoratie in een natuurlijke look gebruiken, kunnen hieraan bijdragen.

Controleer of bestaande decoraties hergebruikt kunnen worden. Let bij nieuwe aankopen op milieuvriendelijkheid. Flyers en kaarten kunnen bijvoorbeeld op gerecycled papier gedrukt worden. Stickers kunnen gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen of veganistisch zijn. U kunt ook suggesties vinden in onze shop onder Eco & Natuurproducten.

Aanraken:Alles wat schadelijk is voor het milieu zal waarschijnlijk niet in de smaak vallen. Vermijd tijdens het winkelen wegwerpartikelen zoals klatergoud en plastic kerstversiering.

Trim uw logo voor Kerstmis

Niet elk logo is hiervoor geschikt, en afhankelijk van de branche kan het misstaan. Maar waar het past, kan een bedrijfsmascotte een dikke Noorse trui dragen en kunnen de 3D-letters sneeuwmutsen krijgen. Dit motief kan dan gebruikt worden voor alle reclamematerialen – van raamstickers tot verpakkingen en giveaways.

Discrete prijsetikettering in de etalage

Product tag-DINAX-40Sobere prijskaartjes kunnen de kerstsfeer behoorlijk temperen. Daarom is het zinvol om prijskaartjes in de feestversieringen op te nemen. De leukste (en handigste) manier om dit te doen is bijvoorbeeld met productlabels in effectkleuren.

Ze zijn verkrijgbaar in verschillende formaten, van rechthoekig tot rond, aan één of beide zijden bedrukt. Kies gewoon uw belangrijkste kerstmotief. Zo is de feestelijke decoratie helemaal af.

Ontwerp vensterglas als frame

Zet de toon voor uw display door het vensterglas als kader of “verpakking” te gebruiken. Plaats bijvoorbeeld een feestelijke cadeaustrik op het glas als sticker om de inhoud van het raam in te pakken. Of maak een rustiek houten raamkozijn met sparrentakken, dat zogenaamd een blik in een woonkamer biedt.

 width=

Er zijn ook andere zelfklevende frameontwerpen voor de etalage denkbaar die passen bij de uitgestalde producten: een geopende boekomslag voor een boekwinkel bijvoorbeeld, of een kersttrommel voor een muziekwinkel.

Een verhaal vertellen

Bied uw klanten een klein beeldverhaal: op de uitstalraam voor de winkel staan getekende kinderen te dollen, misschien met een sneeuwballengevecht. Op de raamstickers staan dezelfde kinderen verbaasd voor de uitstalling. Binnen, bijvoorbeeld, tonen displays opnieuw de kinderen met stralende ogen. Ze kunnen dan weer verschijnen bij de kassa met kant-en-klare cadeautjes of boodschappentassen.

Te kitscherig? Wat dacht u van iets soortgelijks met een grappig kerstfiguur? Dit kan op dezelfde manier in een grappig stripverhaal worden omgezet.

Creëer uw eigen kerstfiguur

Als de kerstbusiness een groot deel van de jaaromzet uitmaakt, kan het de moeite waard zijn om een eigen kerstfiguur te maken: in de boekwinkel bijvoorbeeld een boek met armen en benen en een rode puntmuts, en in de parfumerie een kerstverstuiver met een gezicht. Dit figuurtje is dan ook de optimale held voor de genoemde strip.

Geschenken maken voor decoratie

Geschenk_SchaufensterdekoWie toch van plan is om kleine cadeautjes aan zijn klanten te geven, kan deze onderdeel maken van de kerstdecoratie. Ze kunnen mooi verpakt met het eigen kerstmotief van het bedrijf in de etalage worden gezet of decoratief in de winkel worden opgehangen. Bijzonder creatieve mensen kunnen verschillende gekleurde geschenktassen gebruiken en deze combineren tot een groot kerstmotief.

Bronnen afbeeldingen: perfectlab, Nadia Shlemina, Trong Nguyen, Suvorova Alexandra, Pressmaster, Mallmo, Netrun78, Jovana Dzo, KislinkaArt via Shutterstock; Daria Shevtsova via pexels.com

Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 30 oktober 2023 en bijgewerkt in november 2023.