Elk jaar, kort voor Kerstmis, rijst de vraag: Hoe slaagt u erin om kerstgroeten zakelijk en tegelijkertijd persoonlijk, hartelijk en beschouwend te maken – met een persoonlijk tintje?Want het hangt allemaal af van de juiste toon. Om het u wat gemakkelijker te maken, hebben wij gratis tekstsjablonen voor alle gevallen samengesteld.
In het bedrijfsleven kunt u niet om kerstgroeten heen. Voor velen gewoon een karwei, maar deze goede wensen en eindejaarsbedankbriefjes vervullen een belangrijke functie: ze drukken waardering uit en kunnen gebruikt worden om klanten en partners te bedanken voor hun loyaliteit of succesvolle samenwerking. Maar hoe schrijft u kerstwensen die zowel zakelijk als hartelijk zijn?
De juiste toon is belangrijk: professioneel met een persoonlijk tintje. Want pas op, met een liefdeloos in elkaar geflanste tekst of de karige kaart die het onzichtbare stempel “massamailing” draagt, bereikt u eerder het tegenovergestelde. De ontvanger krijgt het gevoel dat de afzender hem niet belangrijk genoeg vindt om moeite te doen. En met de hand op het hart: soms is dat zo. Maar dat mag u nooit laten merken op een kerstkaart.
Inhoud
- Wat u in gedachten moet houden bij het versturen van zakelijke kerstwensen
- Wie krijgt er kerstpost?
- Kerstwensen – zakelijke tekstsjablonen voor alle gelegenheden
- Hoe ontwerpt u uw kerstkaarten
- Tip: Kerstkaarten online ontwerpen en meteen bestellen
Waar moet u op letten bij het maken van zakelijke kerstwensen
1. Hoge kwaliteit
Het hoeft geen stijlvolle kaart met structuur te zijn. Maar het moet een paar niveaus boven dun schrijfpapier uitsteken, zodat de geadresseerde zich gewaardeerd voelt. Een professioneel gedrukte gevouwen kaart met een bijpassende envelop is in dit opzicht altijd een goede keuze. Om te pronken zijn kerstwensen op exclusief papier of een kaart met effectkleuren geschikt.
U hoeft geen onderscheid te maken tussen kaarten voor klanten, partners of werknemers, maar kunt hetzelfde ontwerp gebruiken voor uw kerstwensen. Hoe meer kaarten er geproduceerd worden, hoe lager de productiekosten. Woorden die met de hand zijn toegevoegd, zorgen voor een persoonlijk tintje. Vooral als u een beperkt kerstbudget hebt, kunt u op deze manier geld besparen.
2. Persoonlijk adres
Persoonlijk adres betekent niet alleen dat de geadresseerde bij naam genoemd wordt, maar ook dat hij of zij direct met een paar woorden aangesproken wordt. Het is daarom aan te raden om niet te veel tekst af te drukken op kerstkaarten die op grote schaal worden geproduceerd, zodat er nog ruimte is voor handgeschreven toevoegingen. U kunt ook bijsluiters bestellen en daar persoonlijke woorden op schrijven.
Bij dergelijke persoonlijke notities kunt u het beste gebeurtenissen vermelden die een gemeenschapsgevoel creëren voor zowel de afzender als de ontvanger. Of verwijs naar bepaalde voorkeuren van de klant of zakenpartner. Vooral tijdens de reflecterende kerstperiode aan het einde van het jaar is het een goed idee om terug te blikken op projecten of mijlpalen die samen zijn bereikt.
3. Vergeet niemand
Natuurlijk is het niet leuk als de kerstkaart met de charme van een strooi-artikel komt, maar u moet ook niet te fijn strooien voor het feest der liefde. Als u alleen aan individuele leden van een team denkt, stapt u onvermijdelijk op de tenen van alle anderen. Zet daarom ofwel alleen degenen op de lijst met wie u persoonlijk te maken hebt, of één afgevaardigde per team.
Individuele leden van een team vergeten is meer dan gênant. Het is beter om de lijst meerdere keren te controleren en bij voorkeur het hele jaar door bij te houden. Dit voorkomt onnodige hectiek tegen het einde van het jaar.
4. Kerstgroeten – zakelijk en onderscheidend
Met veel zakelijke contacten stapelen de kerstkaarten zich vrij snel op. De tiende kerstboom en het achtste takje hulst vallen niet meer op. Als u herinnerd wilt worden door uw klanten en partners, moet u gaan voor iets ongebruikelijks of unieks.
Alles wat afwijkt van de norm valt op. Dit kan een zeldzaam papier zijn, kerstkleuren die afwijken van de norm (traditioneel groen en rood), een ongebruikelijke vorm (wat dacht u van ronde wenskaarten?) of een motief dat nog nooit eerder is gezien.
Als u het net zo ongebruikelijk en grappig vindt, verwerk er dan uw eigen foto’s in: het personeel in rendierkostuum, het kernproduct van het huis in een kerstmuts of een stripverhaaltje dat bij de gelegenheid past. Kaarten met zo’n kleine amusementswaarde zullen zeker onthouden worden.
5. Als begeleiding of solo
Als de kerstgroet slechts een aanvulling op een geschenk is, is het ook voldoende als deze op een kaart van één pagina staat met een paar persoonlijke woorden. Als de klant of zakenpartner alleen goede wensen krijgt, is een uitgebreide dubbele kaart meer aan te raden.
Een beetje koorddansen in dit opzicht is de kerstkaart waarop staat dat het budget in een liefdadigheidsdonatie wordt geïnvesteerd in plaats van in geschenken. In dit geval moet de kaart er ook stijlvol uitzien, maar niet te opzichtig, maar eerder eenvoudig.
Wie krijgt kerstpost?
Klanten en zakenpartners ontvangen vaak als vanzelfsprekend kerstkaarten, maar soms kan het ook heel gepast zijn om werknemers aan het einde van het jaar een klein cadeautje te sturen voor de diensten die ze hebben geleverd.
In veel bedrijven worden lijsten met geadresseerden onderverdeeld in categorieën. Hoogwaardige contacten ontvangen waardevollere geschenken dan B- en C-contacten, of zelfs helemaal geen geschenken. Minder belangrijke partners krijgen “slechts” een kaart. Daarom is het des te belangrijker dat de kaart aantrekkelijk ontworpen is en een individuele of op zijn minst gepersonaliseerde tekst bevat.
Kerstgroeten – zakelijke tekstsjablonen voor alle gelegenheden
U kunt onze suggesties aanpassen voor uw eigen doeleinden of ze volledig overnemen als ze gewoon passen. We hebben geprobeerd om alle gebieden te bestrijken, soms een beetje formeler en beschouwend, soms een beetje meer ontspannen – geschikt voor verschillende doelgroepen en partnerschappen.
1 – Kaart voor bij een geschenk; 2 – Zakelijke kerstgroeten zonder geschenk; 3 – Kerstkaart met verwijzing naar donatie; 4 – Teksten zonder expliciete kerstverwijzing; 5 – Aansprekende citaten voor kaarten en zakelijke kerstgroeten
Hoe ontwerpt u uw kerstkaarten
1. Bepaal het formaat
Zeker, een ongebruikelijke kaartvorm zoals een dennenboom of een kerstbal ziet er bijzonder aantrekkelijk uit en verleidt u om groeten die er zo uitspringen langer te bewaren dan normaal. Dit is echter alleen echt een optie voor een zeer kleine oplage. Als u honderden klanten met Kerstmis wilt verblijden, is het het gemakkelijkst om standaardformaten te gebruiken:
- De vouwkaart in DIN A6 is HET formaat onder de kerstkaarten en ziet er hoogwaardig uit als de papierkwaliteit gramgewichten heeft van 250 tot 400 g/m2. Glanzende oppervlakken en een beetje glitter passen bijzonder goed bij Kerstmis. Maar een matte versie ziet er ook heel stijlvol uit. In onze online winkel vindt u ook expliciete Kerstvouwkaarten en Kerstvouwkaarten met effectkleuren.
- De postkaart in DIN A6 is natuurlijk ook een klassieker, die ook het goedkoopst is qua productie en verzending. Maar ook hier kunt u accenten toevoegen, bijvoorbeeld met gedeeltelijke afwerking van een belettering. Of u kunt kiezen voor Kerstkaarten of Kerstkaarten met effectkleuren. Nadeel: Als de kaart zonder envelop en mogelijk een beetje gehavend bij de ontvanger aankomt, kan dit een ongewenste indruk maken. Het is echter ideaal als begeleiding bij een cadeau.
2. Grafisch ontwerp
Het visuele uiterlijk van kaarten speelt natuurlijk een grote rol, en daarom zijn kant-en-klare kaarten uit de winkels bijna vanzelfsprekend. Maar hoe ontwerpt u een aantrekkelijke kerstgroet?
Motief
Het eerste waar u aan moet denken is het motief. Moet het iets klassieks of iets origineels zijn? Wat u ook kiest, het moet bij zowel uw bedrijf als uw klanten en zakenpartners passen. Terwijl een fabrikant van trapliften eerder zal werken met conventionele kerstmotieven, zou het funky agentschap een aangeschoten rendier kunnen hebben dat verdwaald raakt en de kaart siert. In geval van twijfel is het beter om voor het beproefde te gaan dan te proberen innovatief te zijn.
Kunt u niets vinden dat aan uw verwachtingen voldoet? Als u onze online ontwerpeditor gebruikt, hebt u toegang tot professionele afbeeldingen van Shutterstock. Er is daar zeker een geschikt motief voor uw kerstwensen.
Bedrijfslogo
Het bedrijfslogo is ook belangrijk en moet discreet zijn voor wenskaarten, vooral voor kerstwensen. Het mag in geen geval in de eigenlijke tekst worden opgenomen. Het moet op de envelop staan en in het geval van een gevouwen kaart kan het op het deel staan waar niet op geschreven is. Maar ook hier moet het klein en niet te vet zijn.
Achterkant van postkaarten
Bij klassieke postkaarten moet ook rekening worden gehouden met de achterkant. Als u het geheel zelf ontwerpt, moet u aandacht besteden aan de noodzakelijke elementen: Lijnen voor de naam van de ontvanger, het adres, het land en een plaatshouder voor de postzegel, evenals de frankeer- en codeerzone. Dat gaat heel gemakkelijk met onze gratis templates voor de achterkant.
Tip: Online kerstkaarten ontwerpen en meteen bestellen
Veel persoonlijker en individueler dan dit wordt het niet: groeten op volledig zelf ontworpen kerstkaarten. Met onze online ontwerpeditor is het maken van kaarten een fluitje van een cent.
U kiest een bepaalde kaart en geeft de oplage, het papier enz. aan. Klik dan op Ontwerp online maken, kies een lay-outsjabloon en u kunt aan de slag: Upload uw teksten, afbeeldingen en logo, pas de kleuren en lettertypen aan.
Heeft u geen eigen afbeeldingen? Kies dan uw motief uit de 20 miljoen afbeeldingen van onze samenwerkingspartner Shutterstock. De foto’s in hoge resolutie zijn voorgesorteerd op 70 verschillende onderwerpen en bieden talloze motieven, speciaal voor Kerstmis. U kunt de zoekfunctie gebruiken om de selectie precies op uw wensen af te stemmen.
Voor de online ontwerpeditor hoeft u geen programma te installeren. Alle stappen worden in de browser uitgevoerd en spreken voor zich of worden uitgelegd. Het resultaat is een individuele kaart op maat van uw bedrijf en uw doelgroep.
Online ontwerp is beschikbaar voor veel van onze producten (bijv. kaarten, visitekaartjes of zelfs promotieartikelen).
3. De tekst
Zoals hierboven uitgelegd, is vooral de persoonlijke touch belangrijk. Het is natuurlijk het mooist als de hele tekst is afgestemd op de betreffende ontvanger. Maar omdat dit slechts in enkele gevallen mogelijk is, moet er een algemeen geschikte tekst worden gevonden die persoonlijk kan worden toegevoegd. Enkele suggesties hiervoor vindt u in onze tekstsjablonen.
Misschien bent u ook nog op zoek naar een geschikte spreuk voor op de voorkant van de vouwkaart of een cadeaulabel? Dergelijke korte kerstspreuken vindt u in dit artikel: Spreuken voor kerstkaarten: suggesties en gratis tekstsjablonen.
Bronnen:
- https://www.weihnachtssprüche.eu
- https://www.zitate.de/kategorie/Weihnachten
- https://www.spruch.com/anlass/weihnachten
Image credits:
Roman Samborskyi, HabilePhotography, Bogdan Sonjachnyj, Tartila (via Shutterstock).
Nietjuh, Rawpixel (via Pixabay)
Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd in 2018 en bijgewerkt in oktober 2023.