Postkaarten zijn ideaal voor privé- en zakelijke communicatie en voor direct-marketingmaatregelen. Er zijn echter een paar dingen waar u aan moet denken bij het ontwerpen van de achterkant. Met onze gratis sjablonen als PDF-bestanden en InDesign-documenten voor DIN A6 en DIN lang, zit u aan de veilige kant.
Postkaarten bestaan al meer dan 150 jaar. Ondanks de hoge leeftijd en de vele digitale alternatieven speelt dit medium vandaag de dag nog steeds een grote rol, ook in marketing (zie: “Postkaarten: Ontwikkeling en rol in marketing“). Met onze gratis postkaartensjablonen kunt u gemakkelijk uw eigen exemplaren ontwerpen – als uitnodiging of wenskaart voor privégebruik of als promotiemiddel voor uw bedrijf.
Inhoudsopgave
- Postkaarten
- Achterkant ansichtkaart sjablonen
- Ontwerp uw eigen postkaarten online
- Paper aanbevelingen
Postkaarten in marketing
Wat met de handen tastbaar is, heeft een heel ander effect dan teksten en (bewegende) beelden op een beeldscherm. Sleutelwoord: Haptiek. Naast de ervaring van het letterlijk “aanraken”, bieden postkaarten nog andere voordelen in vergelijking met digitale media:
Ze kunnen voor een verschillend doel gebruikt worden – al is het maar voor decoratie. Op deze manier blijven de reclameboodschappen niet alleen in het geheugen, maar idealiter ook in het gezichtsveld.
Bovendien hebben postkaarten een hogere waarde, lijken ze exclusiever en geloofwaardiger en is er, in tegenstelling tot reclame via e-mail, geen opt-in nodig.
En dit is hoeveel verschillende manieren u postkaarten in marketing kunt gebruiken:
Kaarten als mailing
Veel mensen denken bij mailing automatisch aan e-mailmarketing. Dit instrument stamt echter uit de pre-digitale tijd en werd aanvankelijk een reclamebrief genoemd. Met de komst van digitale mailingopties werd het een beetje op een zijspoor gezet.
Ondertussen lopen de inboxen van e-mailaccounts over, terwijl de brievenbus thuis vaak leeg blijft. Echte post wordt dus iets speciaals. Met een aantrekkelijk ontworpen postkaart kunt u dus gemakkelijk de aandacht trekken. Er zijn genoeg gelegenheden.
- Herinnering: Herinner uw klanten aan belangrijke industriedata of het begin van het seizoen.
- Aankondiging: Zijn er nieuwe goederen binnengekomen? Gaat u een nieuw filiaal openen? Uw serviceteam groeit? Allemaal redenen om uw klanten per postkaart te informeren.
- Voucher/Coupons: Stuur een postkaart als tegoedbon voor het plaatsen van een bestelling of voor korting op de volgende aankoop. U hoeft hier niet per se een speciale gelegenheid voor te hebben, maar dit kan bijvoorbeeld een bedrijfsjubileum of een langere promotie zijn.
- Vakantiegroeten: Voornamelijk met Kerstmis, maar ook op andere feestdagen, kunt u een kaart gebruiken om de beste groeten te doen.
Het versturen van postkaarten kost minder moeite dan u denkt.
Postkaarten voor individuele klantenbenadering
In bedrijven met slechts enkele klanten of wanneer u eersteklas klanten aanspreekt, kunt u uw klantenkring ook individueel aanspreken.
- Verjaardagskaart: Feliciteer uw klanten met hun verjaardag met een persoonlijke begroeting.
- Felicitaties: Gebruik andere gebeurtenissen als aanleiding voor een postkaart: bruiloft, pensioen en verjaardag, bijvoorbeeld.
- Uitnodiging: Nodig geselecteerde klanten uit voor een open dag of interne tentoonstelling. De uitnodiging kan dan tegelijkertijd fungeren als toegangsbewijs en/of kassabon.
- Dankkaart: Gewoon bedanken – voor jarenlange klantentrouw of herkenbare steun in moeilijke tijden. Zo’n bedankkaart wordt meestal goed ontvangen.
Kaarten om weer te geven
De aanpak is breed, maar toch is de verspilling hier relatief laag. Want alleen degenen die echt geïnteresseerd zijn, nemen een kaart.
- Freecards: Deze kaarten zijn gratis verkrijgbaar in restaurants, maar ook op andere openbare plaatsen zoals universiteiten. Ze hebben een adresveld en kunnen dus per post worden verstuurd. Ze worden echter ook vaak persoonlijk overhandigd. Dit betekent dat de freecards vaak door meerdere handen gaan, wat het reclame-effect vergroot. Voorwaarde hiervoor is wel een aantrekkelijk fotomotief of een geestige spreuk.
- Reclamekaarten: Reclamekaarten kunnen na overleg op verschillende punten worden opgehangen: bijvoorbeeld voor sportgraanrepen in de sportschool en voor hondentraining bij de dierenarts. U kunt op deze manier ook reclame maken voor individuele producten of diensten in uw eigen winkel. Hoe origineler, hoe groter de kans dat klanten de kaart zullen nemen.
Postkaarten met een extra voordeel zijn bijzonder succesvol: als bon voor een productmonster, als bonuskaart, als kortingsbon of gewoon met een begrijpelijke wegbeschrijving naar de winkel.
Postkaart sjablonen voor het ontwerpen van de achterkant
De standaardgrootte van een postkaart is A6 (14,8 cm lang en 10,5 cm breed). Dit maakt het het meest kosteneffectieve formaat en bijzonder geschikt voor mailings. De meeste ansichtkaarten worden ook in dit formaat gedrukt en verzonden.
Theoretisch zijn er ook vele andere formaten mogelijk: rechthoekig met mooie afmetingen, vierkant, rond of een compleet andere vorm. Dergelijke formaten trekken nog meer aandacht, maar gaan ook gepaard met hogere kosten.
Wij hebben voor u postkaarten in de volgende formaten samengesteld:
- A6: 14,8 cm lang en 10,5 cm breed
- lang formaat: 21,0 cm lang en 10,5 cm breed
Postkaart sjablonen in DIN A6 formaat
Als sjabloon hebben we twee verschillende lay-outvarianten gemaakt (met vier regels en met drie regels en één verlaagd) die u kunt gebruiken voor uw individuele postkaarten.
Sjablonen om gratis te downloaden: Postkaarten in A6
Template terug in A6 formaat – variant 1
Template achterkant A6-formaat – variant 2
Template achterzijde in A6 formaat – variant 1 en 2 in één bestand.
Regels voor de naam van de ontvanger, het adres, het land en een plaatshouder voor de postzegel – dit zijn de basiselementen die de achterkant van een postkaart vormen. In A6-formaat neemt deze informatie bijna de helft van de hele postkaart in beslag.
Daarnaast zijn er frankeer- en codeerzones. In de frankeerzone bevindt zich de frankeerzegel. In de codeerzone wordt de oranjerode code aangebracht, die helpt om de postkaarten machinaal te sorteren en door te sturen. De codeerzone wordt vaak vergeten, maar deze beslaat de onderste 1,5 cm van een postkaart.
Lay-out sjabloon 1
Vier lijnen, elk 10 mm uit elkaar:
Lay-out sjabloon 2
Drie regels met elk 10 mm tussenruimte, inclusief verlaagde vierde regel:
Sjablonen voor lange ansichtkaarten
Het lange formaat biedt aanzienlijk meer ruimte dan A6. Ook hier vindt u een layout met vier regels en een met drie en een verlaagde.
Sjablonen om te downloaden: Postkaarten lang formaat
Template terug in DIN lang – variant 1
Template achterkant in DIN lang – variant 2
Template achterkant in DIN lang – variant 1 en 2 in één bestand.
Op lange postkaarten nemen de naam, het adres, het land en de postzegel van de ontvanger slechts een derde van de beschikbare ruimte in. Maar ook hier zijn codering en frankering nodig. Als de achterkant gebruikt moet worden als ontwerpruimte en voorzien moet worden van tekst, logo en andere grafische elementen, dan moeten belangrijke elementen niet in de frankeer- of codeerzone geplaatst worden.
Lay-out sjabloon 1
Vier regels, elk 10 mm uit elkaar:
Lay-out sjabloon 2
Drie regels met elk 10 mm tussenruimte, inclusief verlaagde vierde regel:
Ontwerp uw eigen postkaarten online
U hebt een idee, maar het ontwerpen van uw eigen promotie- of wenskaart is nog een beetje een uitdaging. Ontwerp uw postkaarten gemakkelijk met onze online ontwerpeditor.
U wordt stap voor stap door het ontwerp geleid en kunt kiezen uit verschillende lay-outsjablonen, kleuren en lettertypen. U kunt uw eigen tekst toevoegen, uw logo en uw eigen afbeeldingen uploaden – of een van de miljoenen professionele foto’s uit de beeldbank van Shutterstock kiezen. Dit is gratis voor uw postkaarten.
Papieren aanbevelingen
Hoe waardevol de postkaart er daadwerkelijk uitziet, hangt niet in de laatste plaats af van de kwaliteit van het gebruikte materiaal en de verwerking.
Voorkant gestreken, achterkant ongestreken
Voor postkaarten raden wij aan om papier te gebruiken dat tegelijkertijd gestreken en ongestreken is. Het gladde oppervlak van de gestreken voorkant laat het eigenlijke motief heel goed zien, terwijl de ongestreken achterkant beschrijfbaar is.
Duurzaam en edel papier
In de trend en duurzaam zijn milieuvriendelijke papieren. Waar het past, doen postkaarten op organisch en natuurlijk papier het dus erg goed. Producten van gerecycled papier kunnen klimateneutraal worden gedrukt, wat uw imago ten goede komt.
Fijn papier zoals Gmunder Papier laat ook een blijvende indruk achter.
Goed om vast te houden dankzij hoog gramgewicht
Een postkaart mag in geen geval te “slap” zijn en er dus goedkoop uitzien. Het gebruikte papier mag daarom niet minder zijn dan 230 g/m². Voor bijzonder stevige postkaarten is een gramgewicht van 350 g/m² ook mogelijk; meer is meestal niet nodig. Edel papier heeft ook een hoge waarde in het lagere bereik tussen 230 en 250 g/m².
Voor wow-effecten
Een speciale blikvanger kan nooit kwaad. Bijvoorbeeld effectkleuren of glanzende gedeeltelijke UV-lak zorgen voor veel aandacht.
Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 28 maart 2017 en bijgewerkt met nieuwe sjablonen in mei 2023.