Leesrichting

Bij het aanmaken van de drukgegevens in het lay-outprogramma is het belangrijk op de leesrichting en/of vouwwijze van uw drukmotief te letten en de pagina's dienovereenkomstig uit te lijnen. Anders zou het motief op een pagina van het afgewerkte product op de kop kunnen staan.

 

Hieronder vindt u de volgende productvoorbeelden voor het aanmaken van gegevens: 

Daarom is de leesrichting van het drukmotief belangrijk

Bij de productie wordt eerst één pagina van het gewenste product bedrukt. Vervolgens wordt het materiaal om zijn verticale as gedraaid, vergelijkbaar met het omslaan van de bladzijde van een boek. Daarna wordt de achterkant bedrukt. Door deze technische processen kunnen zich, al naargelang uitlijning van de leesrichting, onverwachte situaties voordoen. Dat komt vooral voor bij producten waarbij de leesrichting op beide pagina's verschillend uitgelijnd moet zijn.

 

Voorbeeld: Postkaarten met een motief in staand formaat op de voorkant en een klassieke achterzijde in liggend formaat aan de achterkant.

Waarop u bij het aanmaken van de drukgegevens moet letten, kunt u vinden in de volgende toepassingsvoorbeelden.

Flyers

Folders

Postkaarten

Vouwkaarten

Vouwschema

Om u de vouwwijze, leesrichting en pagina-uitlijning van uw gedrukte product beter voor te kunnen stellen, kunt u een vouwschema voor uzelf maken. Neem een vel papier, vouw het zoals gewenst en schrijf er cijfers of voorbeeldteksten op.

Ons voorbeeld is een zeszijdige folder (wikkelvouw, staand formaat), met:

  • titelpagina (1) 
  • achterkant (6) 
  • binnenpagina's (2 - 4)