Wettelijke richtlijnen betreffende bedrukbare levensmiddelverpakkingen

1. Verplichte informatie in de drukgegevens

Op alle verhandelde klant-en-klaarverpakkingen voor levensmiddelen moet bepaalde, wettelijk voorgeschreven verplichte informatie staan. Deze komt bijv. voort uit de Europese verordening betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten en de verordening betreffende vruchtensappen en frisdranken*. Bij de door Onlineprinters aangeboden levensmiddelen gaat het om dergelijke verpakkingen voor levensmiddelen. Daarom moet de wettelijk voorgeschreven, verplichte informatie op de verpakkingen worden afgebeeld.


Deze verplichte informatie, zoals bijv. een opsomming van de ingrediënten en hulpstoffen, staat al in de templates die u onder Details op de productpagina's vindt of wordt door ons automatisch tijdens het productieproces ingevoegd. De gegevens mogen niet worden gewijzigd.

2. Verbod op het maken van reclame met gegevens over de voedingswaarde en gezondheid evenals het in omloop brengen van misleidende informatie

De vormgeving van het drukwerk wordt altijd aan u overgelaten. Het is echter verboden om commerciële inhoud te integreren die betrekking heeft op de informatie betreffende de voedingswaarden en/of de gezondheid. Ook het plaatsen van misleidende informatie is verboden. Wettelijke grondbeginselen zijn onder andere de Health-Claims-verordening (WCVO/verordening (EG) nr. 1924/2006 van het Europese Parlement en van de Raad), de verordening (EU) nr. 432/2012 en het wetboek levensmiddelen, gebruiksvoorwerpen en voedermiddelen (LFGB) **.

2.1 Reclame maken met informatie betreffende voedingswaarden

Onder het maken van reclame met informatie betreffende voedingswaarden, vallen alle verklaringen die ofwel uitdrukkelijk of indirect suggereren of tot uitdrukking brengen, dat het levensmiddel bijzondere voedingswaarde-eigenschappen heeft. Formuleringen als "rijk aan vitaminen", "vetarm", "zonder suiker" of "licht" mogen daarom niet worden gebruikt. Uitzondering: Deze zijn waar, van toepassing en voldoen aan de precieze wettelijke eisen die worden gesteld aan de als zodanig aangeduide producten. Daarom raden wij vanwege de strakke regelgeving dringend af om met informatie betreffende voedingswaarden in welk vorm dan ook reclame te maken.

2.2 Reclame maken met informatie betreffende de gezondheid

Onder het maken van reclame met informatie betreffende de gezondheid, vallen alle verklaringen die ofwel uitdrukkelijk of indirect suggereren of tot uitdrukking brengen, dat er een verband bestaat tussen een levensmiddel inclusief zijn ingrediënten en de gezondheid. Formuleringen als "een glas sinaasappelsap draagt bij aan de verlaging van vermoeidheid en moeheid" of "coffeïne verbetert uw prestaties" mogen daarom niet worden gebruikt. Uitzondering: Ze zijn goedgekeurd door de Europese Commissie.

2.3 In omloop brengen van misleidende informatie

Misleidende informatie omvat alle informatie die bijdraagt aan bedrog betreffende het levensmiddel en een verkeerde indruk van het levensmiddel zou kunnen wekken. Hiertoe behoort:

  • Onjuiste informatie over de eigenschappen van een levensmiddel, vooral met betrekking tot soort, eigenschappen, samenstelling, hoeveelheid, houdbaarheid, land of plaats van herkomst en productiemethode.
  • Het toeschrijven van werkingen of eigenschappen die het levensmiddel niet bezit.
  • Het maken van reclame met betrekking tot bijzondere eigenschappen die alle vergelijkbare levensmiddelen eveneens hebben (reclame maken met vanzelfsprekendheden).
  • Het suggereren door middel van het uiterlijk of de aanduiding, dat een levensmiddel bepaalde ingrediënten bevat die ook normaliter in dit levensmiddel zouden voorkomen, maar die daadwerkelijk door een ander bestanddeel werden vervangen (imitate).

3. Bevestiging van de conformiteit van de verzonden drukgegevens

Met het verzenden van uw drukgegevens verzekert u, dat u noch ongeoorloofde veranderingen in de wettelijk verplichte informatie hebt aangebracht, noch dat uw drukgegevens reclame bevat met informatie betreffende voedingswaarden of de gezondheid evenals misleidende informatie. 


Wij willen u er uitdrukkelijk op attent maken, dat wij uw drukgegevens niet op dergelijke ongeoorloofde wijzigingen of informatie controleren. Mocht u in tegenspraak met uw verzekering desondanks dergelijke ongeoorloofde wijzigingen in de template hebben aangebracht of mochten uw drukgegevens ongeoorloofde reclame met informatie betreffende voedingswaarden of de gezondheid of misleidende informatie bevatten, dan ontheft u ons hiermee volledig van alle eventuele eisen tot schadeloosstelling van derden die uit het gebruik van dergelijk bedrukte levensmiddelverpakkingen kunnen resulteren.


*in Oostenrijk: Verordening betreffende vruchtensappen
**in Oostenrijk: Wet levensmiddelenveiligheid en bescherming van de consument (LMSVG)